Soalan pertama
Apakah
hukumnya menyatukan pasangan suami isteri dengan sihir?
Hukum nya haram dan tidak boleh. Ini
dinamakan athaf (pengasih,pelet), dan untuk memisahkan (di antara dua orang)
dinamakan sharf (pembenci, guna-guna) dan hukumnya juga haram, dan terkadang
boleh menjadi kufur dan syirik.
Firman Allah :
Maksudnya
:
“
Sedang keduanya tidak mengajarkan (sesuatu) kepada seorangpun sebelum
mengatakan : “ Sesungguhnya kami hanya cubaan (bagimu), sebab itu janganlah
kamu kafir”. Maka mereka mempelajari dari kedua malaikat itu apa yang dengan
sihir itu, mereka dapat menceraikan antara seorang (suami) dengan isterinya.
Dan sihir itu, mereka dapat menceraikan antara (suami) dengan isterinya.Dan
mereka itu (ahli sihir) tidak memberi mudharat dengan sihirnya kepada
seorangpun, kecuali dengan izin Allah.Dan mereka mempelajari sesuatu yang
memberi mudharat kepadanya dan tidak memberi manfaat.Demi, sesungguhnya mereka
telah meyakini bahawa barang siapa yang menukarnya (kitab Allah) dengan sihir
itu, tiadalah baginya keuntungan di akhirat." (al-baqarah : 102)
Soalan kedua
Bolehkah wanita menyihir suaminya (pelet, pengasih) untuk mendapatkan cintanya kepadanya dan menggelengkan hubungan di antara keduanya? Apakah ini termasuk yang disangka sebahagian orang sihir terpuji yang dibolehkan kerana terpaksa (darurat)?
Tidak disangsikan lagi bahawa
perbuatannya melakukan sihir atshaf (pengasih) adalah haram dan boleh menyeret
pelakunya kepada kufur, kerana penyihir adalah orang musyrik, di mana
mendekatkan diri kepada syaitan dan jin-jin yang nakal dengan melakukan yang
dimintanya. Sehingga jin itu boleh menguasai hati manusia, lalu memalingkannya
dari sebahagian keluarganya dan menyatukan (mengasihkan) atas sebahagian mereka
atau terhadap selain mereka. Dan atas dasar ini maka ia menjadi syirik dan
kufur. Apabila hal itu terbukti maka wanita itu harus dibunuh apabila dia yang
melakukan sihir, atau dia menunjukkan penyihir yang melakukannya hingga ia
dibunuh. Maka sesungguhnya had (hukuman) penyihir adalah dipenggal lehernya.
Soalan ketiga
Apakah benar orang yang melakukan perbuatan haram, kemudian merperbanyak perbuatan ibadah bahawa perbuatan ibadah ini boleh menebus perbuatan haram tersebut? Apakah boleh menebus dosa yang dia lakukan terhadap orang lain?
Apakah benar orang yang melakukan perbuatan haram, kemudian merperbanyak perbuatan ibadah bahawa perbuatan ibadah ini boleh menebus perbuatan haram tersebut? Apakah boleh menebus dosa yang dia lakukan terhadap orang lain?
Sedekah, puasa dan solat malam tidak
boleh memberi manfaat kepadanya,kerana semua ibadah ini menjadi batal kerana
perbuatan syirik berdasarkan firman Allah :
Maksudnya:
Seandainya
mereka mempersekutukan Allah, niscaya lenyaplah dari mereka amalan yang telah
mereka kerjakan (surah al-An’am : 88)
Sungguhpun
firman Allah :
Sesungguhnya
perbuatan-perbuatan yang baik itu menghapuskan (dosa) perbuatan-perbuatan yang
buruk (surah Hud : 114)
Yang dimaksudkan perbuatan-perbuatan buruk ini adalah dosa-dosa yang selain kufur dan syirik. Dan termasuk perbuatan kufur dan syirik adalah sihir athaf atau sharf maka sesungguhnya ia tidak terampuni berdasarkan firman Allah :
Sesungguhnya
Allah tidak akan mengampunkan dosa syirik (surah an-Nisaa’:48)
Soalan keempat
Apakah
seseorang boleh menyakiti orang lain dan terjerumus dalam perbuatan haram untuk
menjamin masa depan anak-anaknya?
Sihir tidak ada yang terpuji serta
dibolehkan, tetapi semuanya adalah kufur dan syirik berdasarkan firman Allah :
Hanya syaitan-syaitan
itulah yang kafir (mengerjakan sihir) (surah al-baqarah : 102)
Tidak dibolehkan bagi kaum muslimin
menyakiti orang lain untuk memberikan jaminan masa depan anak-anaknya.
Soalan kelima
Bolehkah dipercayai ada orang boleh
membuat ilmu pengasih atau ilmu pembenci yang boleh didapati daripada
pembuatnya dengan harga ribuan ringgit untuk tujuan pengasih atau pembenci.
Bagaimanakah pandangan syarak dalam kes-kes seperti ini yang sering disebut
berlaku dalam masyarakat kita?
-
Ilmu pengasih atau ilmu pembenci, ia
merujuk kepada ilmu dan pengetahuan. Meskipun manusia diwajibkan mempelajari
ilmu, namun ada ilmu yang dibenci dan ditegah oleh syarak khususnya ilmu yang
boleh membawa kerugian yang nyata di dunia dan akhirat. Bagi limu pengasih atau
ilmu pembenci, lebih cenderung untuk meletakkannya dalam
kelompok ilmu sihir.
-
Melakukan sesuatu ikhtiar dengan berdoa
ke hadrat Allah SWT atau untuk memperbaiki diri, meningkatkan penampilan diri,
menjaga tutur kata dan akhlak mulia boleh menjadi penyebab seseorang itu
dikasihi. Itu memang dibenarkan kerana ia adalah usaha atas jati diri atau
usaha ‘gentleman’ untuk menaikkan prestasi diri sehingga dikasihi.
-
Tetapi mengikhtiarkan sesuatu limu yang
diketahui sebagai ilmu pengasih, inilah yang sebagaimana disebut dalam hadis
yang disabdakan oleh Rasulullah saw. yang mahfumnya;
“Sesungguhnya jampi mentera yang menggunakan perkataan terlarang dan tangkal menangkal dan at-tiwalah adalah perbuatan syirik.” (Hadis sahih - Riwayat Imam Ahmad dalam musnadnya dan Imam Daud dalam sunannya)
- Ibnu Mas’ud ketika menghurai makna perkataan ‘attiwalah’ mengatakan; “Ada sesetengah perempuan atau lelaki, menggunakan sejenis tangkal atau seumpamanya, dipakai pada dirinya dengan tujuan menambat atau menyebabkan dirinya lebih dicintai oleh orang lain, maka perbuatan itu adalah sejenis sihir.” Ertinya, Ibnu Mas’ud menganggap ilmu pengasih dengan ikhtiar yang sedemikian tadi sebagai ‘at-tiwalah’, sebagai perbuatan syirik.
-
Dalam kitab Ibnu Mas’ud di halaman 32,
juga ada menyebut yang bermaksud Hukum-hukum jampi mentera dan tangkal-tangkal
seperti benang-benang dan simpulan padanya yang dibawa jampi khusus untuk
dipakai oleh perempuan atau lelaki dengan tujuan dia dicintai, yang disebut
sebagai ilmu pengasih adalah termasuk dalam ‘at-tiwalah’.
-
Oleh itu ilmu pengasih yang digunakan
daripada kaedah mengambilnya (mempelajarinya) dari seseorang untuk dipakai atau
kadang-kadang diberi makan dan bahan sihir yang kotor amat ditegah oleh Islam
untuk mengamalkannya.
-
Demikian juga orang yang menggunakan
kaedah yang sama untuk memisahkan seseorang dengan seseorang yang lain apatah
lagi memisahkan dua orang yang berkasih kerana Allah ataupun antara suami isteri
yang rumah tangga mereka rukun damai, tidak dengan cara nyata, digunakan cara
halus.
-
Ilmu pembenci ini jelas ditegah oleh
Islam.
-
DALIL AL-QURAN MENGENAI SIHIR PEMISAH
“Mereka (membelakanggkan Kitab Allah) dan mengikut ajaran-ajaran sihir yang dibacakan oleh puak-puak Syaitan dalam masa pemerintahan Nabi Sulaiman, padahal Nabi sulaiman tidak mengamalkan sihir yang menyebabkan kekufuran itu, akan tetapi puak-puak Syaitan itulah yang kafir (dengan amalan sihirnya); kerana merekalah yang mengajarkan manusia ilmu sihir dan apa yang diturunkan kepada dua malaikat: Harut dan Marut, di negeri Babil (Babylon), sedang mereka berdua tidak mengajar seseorang pun melainkan setelah mereka menasihatinya dengan berkata: “Sesungguhnya kami ini hanyalah cubaan (untuk menguji imanmu), oleh itu janganlah engkau menjadi kafir (dengan mempelajarinya)”. Dalam pada itu ada juga orang-orang mempelajari dari mereka berdua: ilmu sihir yang boleh menceraikan antara seorang suami dan isterinya, padahal mereka tidak akan dapat sama sekali memberi mudharat (atau membahayakan) dengan sihir itu seseorang pun melainkan dengan izin Allah. Dan sebenarnya mereka mempelajari perkara yang hanya membahayakan mereka dan tidak memberi manfaat kepada mereka.Dan demi sesungguhnya mereka (kaum Yahudi itu) telahpun mengetahui bahawa sesiapa yang memilih ilmu sihir itu tidaklah lagi mendapat bahagian yang baik di akhirat.Demi sesungguhnya amatlah buruknya apa yang mereka pilih untuk diri mereka, kalaulah mereka mengetahui”.
Soalan keenam
Sihir yang mengakibatkan cerai-berai paling utama.
Sihir yang mengakibatkan cerai-berai paling utama.
“Demi, sesungguhnya mereka telah meyakini bahawa barangsiapa yang menukarnya (kitab Allah) dengan sihir itu, tiadalah baginya keuntungan di akhirat, dan amat jahatlah perbuatan mereka menjual dirinya dengan sihir, jika mereka mengetahui.” (Al-Baqarah: 102)
- Daripada nas di atas, dapatlah kita rumuskan bahawa antara banyak ilmu sihir seperti santau, pukau, minyak pengasih, minyak dagu, dan minyak senyonyong, maka ilmu sihir yang melibatkan kes cerai-berai antara suami isteri itulah yang paling utama dan dahsyat sekali.
-
Kita tak tahu kenapakah ilmu sihir yang
melibatkan cerai-berai antara suami isteri ini amat dahsyat. Tapi, kalau tidak
hebat penangannya, maka Allah s.w.t tidak merakamkan kegunaan ilmu sihir guna
merosakkan pernikahan itu dalam al-Quran sebagai yang disebutkan dalam nas di
atas.
-
Tuhan tidaklah mnerakam ilmu-ilmu
pengasih yang membuat seseorang dara jatuh cinta kepada seseorang jejaka, ilmu
pukau sehingga menyebabkan seseorang itu terkhayal tidak sedarkan diri sebagai
sihir yang utama, sebaliknya ilmu sihir untuk pecahbelahkan keluarga itulah
yang telah dibangkitkan secara jelasnya di dalam kitab suci pegangan umat Islam
itu.
Soalan ketujuh
Apakah hukuman kepada pengamal ilmu
sihir?
-
Sepotong hadis menyebutkan:
“Jauhilah tujuh perkara yang akan
membinasakan.” Para sahabat bertanya: “Apa itu?” Baginda bersabda: “Syirik
kepada Allah, sihir, membunuh jiwa tanpa alasan yang hak, makan riba, memakan
harta anak yatim, lari dari medan perang, dan menuduh orang-orang yang beriman
yang menjaga diri dari lalai.” (Al-Bukhari dan Muslim)
-
Dalam riwayat at-Tarmizi, Jundub bin
Ka’ab As-Sa’di, meriwayatkan daripada Rasulullah s.a.w, bahawa dalam hukum
Islam hukuman dari pengamal sihir adalah
dipenggal dengan pedang.
-
Telah ada riwayat daripada kaum ulamak
salaf yang menfatwakan supaya pengamal
sihir itu dibunuh. Diriwayatkan Imam Al-Bukhari dalam sahihnya, daripada
Bajalah bin ‘Abdah, berkata ‘Umar bin Al-Khattab: “…agar membunuh para tukang sihir.” Maka, kami membunuh tiga tukang
sihir.
-
As-Syeikh Muhammad bin Abdul Wahhab di
dalam Kitab At-Tauhidnya berkata: “Telah
sahih daripada Hafshah bahawa beliau memerintahkan agar membunuh budak yang
menyihirnya.” Dan telah sahih pula daripada Jundub r.a.
-
As-Syeikh Abdul Rahman bin Hasan dalam
Fathul Majid berkata: “Diriwayatkan pula yang menyatakan (tukang sihir harus dibunuh) daripada Umar, Usman, Ibnu Umar,
Hafshah, Jundub bin Abdullah, Jundub bin Kaab, Qais bin Sa’d, dan Umar bin Abdul
Aziz.”
No comments :
Post a Comment